Vier forse woontorens verrijzen aan de Vondellaan. Tenminste, als het aan de gemeente Leiden en de eigenaren van de terreinen van onder meer Motorhuis Leiden en de Schaatshal Leiden ligt. Driekwart van de omwonenden vrezen de hoogbouw en verdere verstening van de stad, zo bleek uit een enquête van de gemeente. Bewoners van de Lage Mors bundelen nu de krachten en hebben het actiecomité ‘SOS Mors’ opgericht.
Het gebied met onder meer de ijsbaan en garagebedrijven Liam en Motorhuis bij de kruising met de Plesmanlaan, dat de gemeente tot ‘Vondelkwartier’ doopte, moet volgens de gemeente een schakel tussen De Mors en het station worden. De twee hoogste woontorens, die maximaal 70 en 50 meter hoog mogen worden, komen aan de kant van de Plesmanlaan waar nog geen woningbouw staat. Aan de kant van de bestaande woningen in de Lage Mors moeten de twee laagste torens, van maximaal 40 en 30 meter hoog, komen.
Bij veel omwonenden schiet dat in het verkeerde keelgat, zij werken nu samen onder de noemer ‘SOS Mors’. Het actiecomité lanceert binnen afzienbare tijd haar eigen website en gaat flyeren in de wijk. Daarnaast wil zij de banden aanhalen met andere omliggende wijken als de Bockhorst en de Transvaalbuurt.
Enquête
In het participatietraject dat vooraf gaat aan zo’n groot nieuwbouwproject, werden omwonenden van het te bouwen Vondelkwartier gevraagd een enquête in te vullen over wat zij wel en juist niet willen zien in de wijk in het westen van Leiden. Bij de vooraankondiging van de enquête namen buurtbewoner Paul Frambach en zijn vrouw het voortouw. Zij gingen de buurt rond met flyers om hun buurtgenoten zo veel mogelijk aan te zetten hun stem te laten horen middels de vragenlijst. Hij geeft aan dat mede daardoor een representatieve hoeveelheid bewoners de lijst heeft ingevuld. “De gemeente kan zich er niet makkelijk vanaf maken door te zeggen dat dit slechts een steekproef is.”
Het bleek dat bewoners zich met name druk maken om de hoogbouw die gepland staat, liefst 75 procent van de ondervraagden gaf aan dat zij zich zorgen maken om ‘te veel hoogbouw’. “Wij hebben zelf al een beetje berekend hoe de schaduw valt als de hoogbouw er komt en dat is niet mals. Dat komt gewoon een heel eind de wijk in, wat serieuze gevolgen heeft voor het woonplezier van omwonenden.”
Verkeerschaos
De bewoners geven ook aan dat de parkeerdruk die hoogbouw zal opleveren een zorgwekkend punt is. Frambach is bang dat er verkeerschaos ontstaat: “Je moet niet vergeten dat de wijk eigenlijk maar één fatsoenlijke uitgang heeft. Als je dan vier hoge woontorens bouwt die ook allemaal over die weg moeten, heeft dat nogal forse consequenties.” Naast de hoogbouw zijn omwonenden bang dat er te weinig aan groen wordt gedacht bij de ontwikkeling van het nieuwbouwproject.
Frambach benadrukt dat zij niét tegen woningbouw in het projectgebied zijn. “Wij vinden zelf, net als de gemeente, dat de garages die er nu staan, niet passen bij de rest van de Lage Mors. We zijn dan ook juist blij dat het gebied herbestemd wordt voor woningbouw.” Het is vooral de manier waarop hier invulling aan wordt gegeven en waarop dit met de huidige bewoners wordt besproken, wat wringt.
De bewoners geven namelijk aan dat zij voelen dat zij ‘absoluut niet serieus worden genomen’. “Meedenken is er bij dit college niet bij. Het lijkt er weer op dat alles al bedacht en besloten is, zonder de bewoner erbij te betrekken”, vindt buurtbewoner Claas Griffioen, één van de bewoners die zich druk maakt om het Vondelkwartier. “Ze doen maar, dat zien we keer op keer met dit college. Ik kan niet wachten tot de volgende raadsverkiezingen, want dit is drie keer niks.”
Woontorens van 70 en 50 meter zijn voor onze woonbuurt onaanvaardbaar. Het plan / de schets zegt uit te gaan van het Vondelkwartier als schakel tussen Lage Mors en Stationsgebied. Dat suggereert dat er een soort neutrale zone is tussen die twee. Maar waar de woningbouw gepleegd zou moeten worden is geen tussenzone maart gewoon onderdeel van de LAGE Mors. Uitgangspunt zou niet moeten zijn de hoogbouw van het Stationsgebied maar de laagbouw van de Lage Mors.
Gerard J. Telkamp